KAIP Į VAIKŲ IR PAAUGLIŲ KOLEKTYVĄ PRIIMTI ATVYKUSIUS UKRAINIEČIUS?

Metodinė pagalba mokytojams, ugdantiems autizmo spektro sutrikimų turinčius vaikus
2022-03-17
Įvyko geografijos olimpiada
2022-03-18

KAIP Į VAIKŲ IR PAAUGLIŲ KOLEKTYVĄ PRIIMTI ATVYKUSIUS UKRAINIEČIUS?

Paramos vaikams centro psichologų rekomendacijos specialistams, kaip pasiruošti patiems ir
paruošti grupę/klasę, kaip iš Ukrainos atvykusiems vaikams/paaugliams padėti pasijusti geriau.

IŠ UKRAINOS ATVYKĘ VAIKAI/PAAUGLIAI GALI JAUSTIS IR ELGTIS LABAI ĮVAIRIAI:
– būti jautrūs ir dirglūs;
– jaustis liūdni;
– stipriai nerimauti;
– būti atsiriboję;
– atrodyti viskam abejingi;
– bijoti;
– stipriai pykti;
– būti linksmi ir užsiimti jų amžiui įprastomis veiklomis;
– patirti stiprius besikeičiančių emocijų protrūkius: verksmo – juoko – pykčio.
KAIP PASIRUOŠTI SPECIALISTUI?
1. Apie atvykusį vaiką surinkite kiek įmanoma daugiau informacijos. Iš kokio miesto atvyko, ar Lietuvoje gyvena su tėvais, ar jie liko Ukrainoje, o gal žuvo ir kt. Žinant daugiau faktų,
bus lengviau suprasti vaiko savijautą ir elgesį.
2. Išmokite kelis žodžius ukrainietiškai. Išgirdęs savo kalbą, vaikas jausis laukiamas.
3. Iš anksto, atskirai susitikite su vaiku ir jo artimaisiais. Aptarkite, kaip jis nori būti pristatytas grupėje/klasėje. Paklauskite, kaip jaučiasi.
4. Pasidomėkite, kaip patirta trauma gali paveikti vaiką/paauglį. Žinosite, kaip reaguoti
nenumatytose situacijose.
PIRMASIS SUSITIKIMAS SU ATVYKUSIU VAIKU/PAAUGLIU
1. Paklauskite, kaip jis nori būti pristatytas. Norėtų papasakoti apie save ar, kad mokytoja trumpai jį pristatytų, o gal norėtų iškart sėstis į savo vietą?
2. Patikinkite, kad nebus verčiamas ką nors pasakoti ar daryti. Niekas nereikalaus kalbėti jam
nemaloniomis temomis.
3. Pabrėžkite, kad tai, kaip šiuo metu jaučiasi, yra normalu. Pasakykite, kad nėra blogų ar gerų
jausmų ir jis gali visaip jaustis.
4. Nespauskite kalbėti ir dalintis sunkumais. Tačiau pabrėžkite, kad jeigu norės, gali su jumis
pasikalbėti.
5. Jeigu norite paguosti ir nuraminti apkabinimu. Pirmiausia, įsitikinkite, ar vaikui/paaugliui
toks fizinis kontaktas yra priimtinas (galite jo paklausti).
KAIP Į VAIKŲ IR PAAUGLIŲ KOLEKTYVĄ PRIIMTI
ATVYKUSIUS UKRAINIEČIUS?
Paramos vaikams centro psichologų rekomendacijos specialistams, kaip pasiruošti patiems ir
paruošti grupę/klasę, kaip iš Ukrainos atvykusiems vaikams/paaugliams padėti pasijusti geriau.
KĄ SVARBU PASAKYTI GRUPĖS/KLASĖS VAIKAMS?
1. Iš anksto pasakykite grupei/klasei, kad kartu mokysis vaikas, atvykęs iš Ukrainos.
2. Pabrėžkite, kad visi turime būti draugiški ir padėti naujam grupės/klasės draugui.
3. Įvardinkite, kaip atvykęs vaikas/paauglys gali jaustis ir paaiškinkite, kad reikės kantrybės bendraujant.
4. Aiškiai pasakykite, kad visi jausmai yra normalūs ir tinkami.
5. Paskatinkite ir paaiškinkite, kodėl svarbu ramiai reaguoti į jo jausmus ir neįprastą elgesį, pavyzdžiui, krūpčiojimą, stipresnius garsus.
6. Priminkite, kad jis nekalba lietuviškai ir nežino darželio/mokyklos taisyklių.
7. Susitarkite, kas priims šalia sėdėti, kas parodys drabužinę/virtuvėlę/sporto salę.
PADĖKITE ATVYKUSIAM VAIKUI/PAAUGLIUI PASIJUSTI GERIAU:
– užtikrinkite, kad būtų supažindintas su ugdymo įstaigos patalpomis, žmonėmis ir tvarka;
– reguliariai pasiteiraukite apie jo savijautą;
– paraginkite klausti, jei kyla neaiškumų, dėl ko nors nerimauja ar abejoja;
– gerbkite vaiko teisę į tylos laikotarpį (gali trukti ir keletą mėnesių) – nekalbėti arba nepasakoti apie
patirtus įvykius;
– pagarbiai priimkite visus vaiko/paauglio rodomus jausmus, būkite kantrūs ir supratingi, jo pykčio
nepriimkite asmeniškai kaip puolimo prieš jus;
– jeigu klausia, kada galės grįžti namo ar kur jo tėvai, atvirai pasakykite, kad nežinote, kada jam bus
saugu grįžti; netvirtinkite, kad viskas bus gerai;
– jeigu reikėtų pranešti apie artimojo mirtį, pirmiausia pasakykite: „Turiu tau blogų žinių“, tada: „Tavo
mama/tėtis mirė. Daugiau jos/jo nebebus“.
Tėvai, seneliai, globėjai TĖVŲ LINIJOJE (8 800 900 12)
gali nemokamai su psichologu pasitarti:
– kaip padėti vaikams ir paaugliams išgyventi netektį, išsiskyrimą;
– ką atsakyti į jiems kylančius klausimus apie ateitį;
– kaip reaguoti į vaikų stiprius jausmus: baimę, nerimą, pyktį ir kt.;
– kas padeda nusiraminti patiems suaugusiems ir vaikams;
– visais kitais klausimais, kylančiais dėl vaikų ir paauglių elgesio, savijautos, tarpusavio santykių.
www.tevulinija.lt
I–V 9–13 ir 17–21 val.
II 17–21 val. IR RUSŲ KALBA